Discarded sound /Odložený zvuk/ – Róbert Rampáček (SK) x Leon van Oldenborgh (NL)

Vernisáž: 5. 12. 2024, 17.00
Trvanie výstavy: 6. 12. 2024 – 5. 1. 2025
Zánik planéty, Hlavná 27, Košice

Spolupráca dvoch umelcov Róberta Rampáčeka a Leona van Oldenborgha Odložený zvuk/Discarded sound bola predstavená na konferencii Art&Tech days 2024, ktorá sa každoročne koná pod hlavičkou Creative Industry Košice. Dielo tak putuje ďalej do priestorov Východoslovenskej galérie.

Slúchadlá s potlačením hluku sa rýchlo stali novým štandardom osobného prehrávania zvuku, umožňujúc tým, ktorí sú schopní a ochotní investovať, ustúpiť do kontrolovaných súkromných zvukových krajín, zbavených akéhokoľvek okolitého hluku, ktorý ich obklopuje. Kto má v skutočnosti prístup k tejto technológii a je tento individualistický prístup k správe hlučných prostredí, ktorým čelíme každý deň, tým najlepším riešením? Čo strácame tým, že stlmíme zvuky, ktoré táto technológia klasifikuje ako „hluk“?

Discarded Sound je interaktívna inštalácia, ktorá hravým spôsobom využíva technológiu aktívneho potláčania hluku na prehodnotenie spôsobu, akým túto technológiu užívatelia bežne používajú. Zameriava sa na nahrávanie „odmietnutého zvuku“ prostredníctvom vlastne upravených slúchadiel, čo znamená zvuk, ktorý slúchadlá aktívne tlmia a udržiavajú mimo dosahu používateľa. Tým, že návštevníka zapoja do hry, kde je jediný spôsob, ako zvíťaziť, počúvať a analyzovať tento zvuk na detailnej úrovni, Leon a Robert spájajú účastníkov prostredníctvom tohto zvuku s rôznymi pohľadmi na túto technológiu a mechanikami, od individuálneho používateľa až po širšie prístupy k zvuku v súkromných a verejných prostrediach, ktoré obývame.

Leon van Oldenborgh (NL)
Leon vytvárajú fyzické aj digitálne interaktívne zážitky, ktoré narúšajú spôsob, akým ľudia bežne interagujú so svojím prostredím. Nabádajú ľudí premýšľať, ako zvolené správanie v rámci herného zážitku súvisí s ich konaním mimo neho. Vo svojej práci skúmajú rozhodovanie a vzájomnú interakciu, ktorá nevychádza zo spoločenských očakávaní a kultúry, ale je výsledkom vplyvu faktorov, ako sú napr. technológie, zámer tvorcu čí vzájomné dohody. Najnovšie sa ich práca zamerala na komunikovanie sily, ktorá spočíva v pozícii navrhovania široko rozšírených technológií, ako sú webové rozhrania alebo hry založené na polohe. Leon vystavovali na miestach ako Ars Electronica, IMPAKT a V2_ Lab.

Róbert Rampáček
Róbert je scenárista, režisér, majster zvuku a dramaturgických koncepcií v košickom Onomatopoje štúdiu. Študoval na AKU v Banskej Bystrici a doštudoval na VŠMU v Bratislave ako filmový dokumentarista pod vedením Vlada Balca. Štúdium ukončil absolventským filmom Jonatán. Je otcom dvoch detí a festivalu dokumentárnych filmov DOCsk a autorom Almanachu slovenského dokumentárneho filmu a instagramového projektu #chodimpešo. V súčasnosti pomáha rozbiehať v košickom kine Úsmev inkluzívne filmové krúžky pre deti a tínedžerov. Je odovzdaný bežec, jazdí na longboarde a je milovníkom Knausgårda. Preferuje kontemplatívny prístup k životu a svojej práci.

_____
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu. Rezidencia umelca Leona van Oldenborgha vznikla v rámci Európskej platformy pre novomediálne umenie (EMAP), ktorej členom je Creative Industry Košice. Projekt bol podporený Holandským Ministerstvom Zahraničných vecí. 

Comments are closed.