otvorenie výstavy: 6. 12. 2017, 18:00
trvanie výstavy: 7. 12. 2017 - 4. 3. 2018
Východoslovenská galéria, Hlavná 27
Nepriateľ je niekto, koho príbeh sme si ešte nevypočuli.“ (Wendy Brown)
Situácia po príchode poplašnej hliadky je vizuálnou esejou, umeleckým stváraním topografie násilia na československej hranici, jej aktérov a hlavne jej obetí. Ešte viac je však úvahou o politike strachu, o ambivalencii ľudského konania, konformizme a živote v anestézii. Dnes evidujeme 320 zdokumentovaných prípadov ľudí, ktorí v rokoch 1948-1989 prišli v okolí československej hranice o život. 13.3.2017 slovenský súd rehabilitoval prvú obeť, východonemeckého študenta Hartmuta Tautza, ktorý zomrel v Petržalke pri pokuse dostať sa cez hranicu do Rakúska. Rodiny tých, čo zomreli počas komunistického režimu na štátnej hranici stráženej ozbrojenými vojakmi, špeciálne vycvičenými psami a tiež plotom napojeným na elektrické vedenie, neboli nikdy odškodnené a ľudia, ktorí zahynuli počas komunistického režimu pri železnej opone, neboli nikdy ani rehabilitovaní.
Jaro Varga (*1982, Trebišov) je slovenským vizuálnym umelcom a kurátorom pôsobiacim v Prahe. Magisterský titul a doktorát získal na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Zúčastnil sa študentských výmenných pobytov na Akadémii výtvarných umení vo Viedni, Akadémii výtvarných umení vo Vroclave a na Slippery Rock Unoversity v Pensylvánii. Vystavoval na samostatných aj kolektívnych výstavách doma aj v zahraničí. Medzi tieto patria napríklad When Artists Speak Truth v The 8th Floor Gallery v New Yorku (2016), Bucharest Biennale 7 (2016), In Someone’s Else Dream v SODA Gallery v Bratislave (2017), Missing Something and Itself Missing v Ivan Gallery v Bukurešti (2017) a mnohé ďalšie. V rámci svojich umeleckých pobytov Varga okrem iného pracoval aj v organizáciách Museums Quartier 21 (Viedeň), Futura (Praha), Heppen Transfer (Varšava), AIR Krems, Centrum pre umenie a urbanistiku ZK/U (Berlín), Triangle Arts Association (New York) a v Národnom múzeu moderného a súčasného umenia (Soul). V rokoch 2008 a 2010 sa stal finalistom Ceny Oskára Čepana, v roku 2015 víťazom Ceny Nadácie Tatra banky a v roku 2017 zvíťazil v Cene nadácie NOVUM za súčasné umenie.
Výstavy tejto galérie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia