Vernisáž: 28. 3. 2024, 18.00
Kurátorky: Štefánia Ďuricová, Korinna Tánczos
Trvanie výstavy: 29. 3. 2024 – 25. 8. 2024
Alžbetina 22, Košice
Vystavujúce autorky a dvojice:
Anna Daučíková, Lucia Dovičáková, Andrea Fajgerné Dudás, Viktória Hitka, Judit Horváth Lóczi, Svetlana Fialová, Anetta Mona Chișa & Lucia Tkáčová, Martina Chudá & Peter Lančarič, Judit Kele, Daniela Krajčová, Eszter Magyar (makeupbrutalism), Kata Mach, Eva Moflárová, Mara Oláh OMARA, Anna Eszter Tóth, Jana Želibská
Skupinová výstava slovenských a maďarských súčasných umelkýň skúma vzťah medzi architektonickým priestorom, konkrétne domom alebo bytom a ženami v ňom cez optiku výtvarného umenia. Koncepty „domu” alebo „domova” sú prezentované ako zdroje inšpirácie pre súčasné umelkyne s pozitívnymi, humornými, satirickými, ale aj kritickými konotáciami, odrážajúc bohaté emocionálne spektrum spájajúce sa s týmito termínmi. Výstava prezentuje aj historické, sociálne a kultúrne kontexty, v ktorých umelkyne v postsocialistickom regióne rozvíjali svoju tvorbu. Výstava tak presahuje rámec jednotlivých naratívov a skúma bohaté dedičstvo, spoločné dejiny a jedinečnosť kultúrnych identít Slovenska a Maďarska. Náš teoretický rámec sa opiera o „priestory ženskosti” Griseldy Pollock, ktorá svoje teórie aplikovala na umelkyne v modernizme.
Termíny „dom” a „domov” sa líšia, ale niekedy sa používajú zameniteľne. Domov je skôr koncept, ucelený obraz okruhu nášho okolia, ktorý sa obvykle spájal so ženskou doménou. V tomto priestore boli zachované tradičné rodinné konštelácie a rozdelenie rolí v ňom. Dispozícia domu sa rozdelila medzi ženské obyvateľky a mužských obyvateľov - žena sa spájala s kuchyňou, kúpeľňou, jedálňou či spálňou; za mužský priestor sa považovala pracovňa, miestnosť pre koníčky či zabávanie hostí. Tieto priestory boli taktiež chápané ako „verejné” a „súkromné”, pričom súkromná sféra bola spájaná so ženami a verejná s mužmi.
Tieto paradigmy začali byť kritizované feministickými teóriami, prostredníctvom ktorých sa spochybňovali idey o dominancii mužov vo verejnej sfére, ktorá predstavovala moc, autoritu a silu, feminizmus požadoval rovnosť vo všetkých sférach. Dosiahli sme však úplnú rovnosť? Uprostred politických a populistických turbulencií v strednej a východnej Európe, kde rodové roly čelia patriarchálnej obnove, Ozveny zvnútra konfrontujú problémy ako homofóbia a mizogýnia niektorých poslancov*kýň slovenského parlamentu a maďarskú problematiku rodovej nerovnosti. Napríklad správa EÚ o rovnosti z roku 2020 odhaľuje výrazný rodový rozdiel, pričom 33% žien v EÚ prerušilo kariéru kvôli rodine v porovnaní s 1% mužov.
Symbolický význam dodáva výstave aj samotný priestor, výstava je inštalovaná v starom meštianskom dome na Alžbetinej ulici, v miestnostiach bytu z devätnásteho storočia, v ktorom kedysi žili umelci ako Gyula Benczúr alebo Ákos Aranyossy. Priestor je „rekonštruovaný” dielami autoriek, ktoré prezentujú témy každodenných strastí a slastí života žien v ich domovoch. Výstava navyše vzdáva hold ikonickej inštalácii Womanhouse z roku 1972, vôbec prvej verejnej výstave umenia zameranej na posilnenie postavenia žien. Tento odkaz poukazuje na kontinuitu diskurzu o ženách, domácnosti, spoločenských očakávaniach, stereotypoch a na neustálu aktuálnosť týchto tém. Kúpeľňa je prezentovaná dielami poukazujúcimi na témy objektivizácie tela, štandardami krásy, body-shamingu či sexuality. V kuchyni kritizujeme napríklad heslo „ženy patria do kuchyne”. Ostatné miestnosti odkazujú na témy starostlivosti, neviditeľnej práce, balansovania materstva a umeleckej praxe. Hoci sa dané témy môžu zdať prežité a otvorene sa o nich diskutuje od 60. rokov, zostávajú stále aktuálne. Naším cieľom je otvoriť diskusiu o spiatočníckych tradicionalistických myšlienkach šíriacich sa po Európe, ktoré stoja v opozícii voči demokratickému a feministickému progresivizmu. Výstava Ozveny zvnútra predstavuje platformu pre vášnivú diskusiu, oponujúc regresívnym ideológiám. Cieľom výstavy je dôvtipnou kritikou a odľahčeným humorom podnietiť debatu, ktorá bude rezonovať ďaleko za múrmi galérie.
---
Výstava je súčasťou projektu House of Mine.
Podporené Islandom, Lichtenštajnskom a Nórskom prostredníctvom Grantov EHP. Spolufinancované zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.